Aangifte overlijden
De begrafenisonderneming regelt de aangifte van overlijden. Ook regelt de begrafenisondernemer het verlof tot begraven of cremeren.
Als nabestaande kan u ook aangifte doen bij de balie van het gemeentehuis. U neemt hiervoor contact op met de afdeling Burgerzaken via (0228) 510 111 of het contactformulier.
Klaarzetten
- u moet een document meesturen met uw aangifte, namelijk een doktersverklaring
- dit document kunt u in het formulier uploaden. Het is handig om dat document alvast klaar te zetten
- aan het einde van het aangifteformulier kunt u uittreksels bestellen en direct online afrekenen
Originele verlof en uittreksels
Het verlof en de bestelde uittreksels worden digitaal en per post naar u toegestuurd.
Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Een afschrift van een overlijdensakte kost € 16,60
- een geldig identiteitsbewijs
- een doktersverklaring van het overlijden bij een natuurlijke doodsoorzaak. Bij digitale aangifte moeten ondernemers deze verklaring uploaden
- verklaring van geen bezwaar van de Officier van Justitie bij een niet natuurlijke doodsoorzaak
- B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter. Uitvaartondernemers kunnen deze inleveren bij de gemeente of zelf opsturen naar het CBS
- als uitstel van crematie/begrafenis noodzakelijk is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een arts
- als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding
- eventueel het trouwboekje voor bijwerken van de gegevens
Begrafenisondernemers kunnen het formulier aangifte van overlijden met eHerkenning gebruiken.
U maakt een afspraak via: (0228) 510111